همه چیز درباره درد پروستات



سوالات متداول در مورد غده پروستات، مانند درد پروستات کجاست؟ یا بیماری پروستات چطور؟ در این مقاله از فوق تخصص اورولوژی به همه چیز در مورد بیماری پروستات می پردازیم. اما ابتدا بیایید ببینیم پروستات چیست و چگونه برای ما کار می کند. پروستات غده کوچکی است که در بدن شما و زیر مثانه زندگی می کند. این غده در اطراف مجرای ادرار قرار دارد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی شما می رساند. غده پروستات شما مقداری از مایع منی شما را می سازد، مایعی که اسپرم را حمل می کند.


این مایع حاوی آنزیم ها و هورمون های خاصی است که به عملکرد صحیح سلول های اسپرم کمک می کند. این بدان معناست که پروستات نقش مهمی در باروری شما دارد. عضلات پروستات شما در هنگام انزال به فشار دادن اسپرم به داخل مجرای ادرار کمک می کنند.

فقط مردان پروستات دارند.

علل درد پروستات

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث درد پروستات می شود. محرک های آن عبارتند از استرس، آسیب عصبی و آسیب فیزیکی. مواد شیمیایی موجود در ادرار یا عفونت دستگاه ادراری که در گذشته داشته اید می تواند در ایجاد درد پروستات نقش داشته باشد.

درد پروستات با اختلالات سیستم ایمنی مانند سندرم خستگی مزمن و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مرتبط است. علامت اصلی درد پروستات دردی است که حداقل در یکی از این قسمت‌های بدن بیش از 3 ماه طول بکشد:

پستان (معمولا بالای پستان)

کیسه بیضه

بین کیسه بیضه و راست روده (پرینه)

پایین شکم

ممکن است هنگام ادرار یا انزال احساس درد کنید.

پروستاتیت بدون علامت

مردان مبتلا به این نوع پروستات دارای پروستات ملتهب هستند اما هیچ علامتی ندارند. تنها راه برای پی بردن به این موضوع این است که آیا پزشک آزمایش خون برای بررسی سلامت پروستات شما انجام می دهد یا خیر. پروستاتیت بدون علامت نیازی به درمان ندارد اما می تواند منجر به ناباروری مردان شود.

چه چیزی باعث سرطان پروستات می شود؟

در صورت داشتن شرایط زیر ممکن است با پروستات خود مشکل داشته باشید:

شما عفونت دستگاه تناسلی دارید.

او از ناحیه کشاله ران آسیب دیده است.

از کاتتر ادراری استفاده شده است.

بیوپسی پروستات داده می شود.

که مبتلا به ایدز یا اچ آی وی است.

قبلا پروستاتیت داشت.

پروستاتیت در چه سنی شایع است؟

غده پروستات عفونی یا عفونی در مردان در هر سنی شایع است. اگر تومور پروستات دارید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا راه هایی برای مدیریت علائم و درد پروستات خود پیدا کنید. محققان در تلاش برای درک بهتر علت درد پروستات هستند. این تحقیق به آنها اجازه می دهد تا شیوه های بهتری را توسعه دهند.

بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات)

با افزایش سن مردان، بزرگ شدن پروستات رایج است. حدود نیمی از مردان بالای پنجاه سال، هیپرپلازی پروستات را تجربه می کنند که به معنای بزرگ شدن یا متورم شدن پروستات است. این می تواند به معنای اندازه پروستات از اندازه یک گردو تا اندازه یک زردآلو یا حتی یک لیمو باشد.

برای برخی از مردان، بزرگ شدن پروستات هیچ علامتی ایجاد نمی کند، اما برای برخی دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکل در ادرار کردن

نیاز مکرر به ادرار کردن

بلافاصله بدون ادرار طبیعی ادرار کنید.

بیدار شدن در شب برای رفتن به دستشویی

درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

یا درد در هنگام انزال

اگر این علائم را تجربه کردید، حتی اگر زیر 50 سال دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از مردان ممکن است نگران باشند که این علائم به معنای سرطان است، اما اغلب، بزرگ شدن پروستات به معنای سرطان نیست.

گاهی اوقات بزرگ شدن پروستات می تواند ناشی از تغییرات سبک زندگی باشد، مانند نوشیدن آب کمتر قبل از خواب. برای برخی از مردان برای کمک به این عارضه دارو تجویز می‌شود و جراحی ممکن است یک گزینه برای آن‌ها باشد، اگرچه این به دلیل عوارض جانبی نادر است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطانی است که در مردان استرالیایی تشخیص داده می شود. در استرالیا، سرطان پروستات مردان را بیشتر از سرطان سینه برای زنان می کشد، بنابراین بسیار مهم است که مردان از این بیماری، علائم آن و آزمایش های مورد نیاز برای ارزیابی سلامت پروستات خود آگاه باشند.

احتمال سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد. اگر زیر 75 سال دارید، احتمال ابتلا 1 در 7 است. در سن 85 سالگی، این میزان 1 در 5 نفر است. موسسه سرطان پروستات استرالیا توصیه می کند که همه مردان بالای 50 سال باید از نظر سرطان پروستات غربالگری شوند. عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند عبارتند از:

سابقه خانوادگی اگر پدر یا برادر شما سرطان پروستات داشته باشد.

جهش ژنتیکی ارثی در ژن های BRCA1 یا BRCA2

او به بیماری ژنتیکی سندرم لینچ مبتلا است

علائم سرطان پروستات

نشان دادن علائم در مراحل اولیه سرطان پروستات ضروری نیست. اما با گذشت زمان ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

تمایل مکرر یا ناگهانی به ادرار کردن

مشکل در ادرار کردن، از جمله مشکل در شروع ادرار یا حفظ جریان قوی یا مداوم ادرار.

بعد از رفتن به توالت احساس کنید که مثانه شما کاملا خالی نیست.

درد، سوزش یا ناراحتی هنگام ادرار کردن

درد در قسمت پایین کمر، بالای ران، باسن یا سینه

ضعف یا درد در پاها

کاهش وزن غیر قابل توضیح

احساس خستگی، تنگی نفس یا سرگیجه

ضربان قلب تند

رنگ پریدگی

شما علائم زیادی را تجربه کرده اید که مشابه علائم سایر بیماری ها است، مانند بزرگ شدن پروستات یا پروستاتیت. اگر متوجه هر یک از این علائم یا تغییرات شدید، به مطب پزشک مراجعه کنید.

نوع معاینه پروستات

هیچ آزمایش ساده ای وجود ندارد که بتواند سرطان پروستات را تشخیص دهد. اما در ادامه، انواع آزمایش‌هایی را که پزشک ممکن است برای بررسی سلامت پروستات شما توصیه کند، توضیح می‌دهیم:

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA).

سونوگرافی

نمونه پروستات

ام آر آی

تشخیص و درمان سرطان پروستات

همه سرطان ها پیچیده هستند، اما تشخیص و درمان سرطان پروستات به ویژه دشوار است. برای برخی از مردان مبتلا به سرطان پروستات، سرطان به کندی رشد می کند و بر زندگی آنها تأثیر نمی گذارد. اما در کشورهای دیگر، سرطان پروستات می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش یابد. در عین حال، هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند نوع سرطان پروستات را تشخیص دهد.

به همین دلیل، برخی از درمان های سرطان پروستات می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که می تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. برای مردان بسیار مهم است که همه آزمایش ها و گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارند.

علت درد پروستات چیست؟

علائم پروستاتیت حاد عبارتند از:

درد شدید در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا کمر

درد در هنگام اجابت مزاج

درد هنگام ادرار کردن

تکرر ادرار (به خصوص در شب)

مشکل در شروع یا توقف ادرار

نیاز فوری به ادرار کردن

دیدن خون در ادرار

ناتوانی در دفع ادرار که منجر به تجمع ادرار در مثانه می شود، احتباس مزمن ادرار نامیده می شود. این مورد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

احساس عمومی بی قراری همراه با درد و احتمالاً دمای بدن بالا.

کمردرد و درد در هنگام اجابت مزاج

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید تا علت احتمالی آن مشخص شود.

پروستاتیت مزمن

اگر هر یک از علائم زیر را برای حداقل 3 ماه تجربه کردید، ممکن است به پروستاتیت مزمن مبتلا باشید.

درد در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا کمر

درد در هنگام ادرار کردن

تکرر ادرار یا تکرر ادرار به خصوص در شب

مشکل در شروع یا توقف ادرار

بزرگ شدن یا حساس شدن پروستات در معاینه رکتوم

مشکلات جنسی مانند ناتوانی جنسی

درد در هنگام نعوظ یا درد لگن بعد از مقاربت


[ بازدید : 1558 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 1 اسفند 1402 ] [ 17:34 ] [ ناب نیوز ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]